Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
Logopeda
Czym jest logopedia?
Logopedia to nauka zajmująca się przede wszystkim kształtowaniem właściwych wzorców mowy, usuwaniem wad wymowy i zaburzeń mowy oraz uczeniem mowy w przypadku jej braku bądź utraty. To nauka interdyscyplinarna, łącząca w sobie wpływy takich dziedzin jak językoznawstwo, medycyna, psychologia i pedagogika.
Logopedia w systemie oświaty
Specjalistyczne zajęcia logopedyczne w placówkach oświatowych organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Do zadań logopedy należy przeprowadzanie badań wstępnych, diagnozowanie, prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej, podejmowanie działań profilaktycznych oraz współpraca z rodzicami, nauczycielami i psychologiem lub pedagogiem szkolnym.
Zajęcia logopedyczne w naszej szkole
Opieką logopedyczną zostali objęci wszyscy uczniowie klas specjalnych. Są to przede wszystkim zajęcia indywidualne. Czas trwania zajęć uzależniony jest od potrzeb i możliwości psychofizycznych konkretnego dziecka. Zajęcia logopedyczne rozpoczynają się od zdiagnozowania wad wymowy oraz zaburzeń mowy i sporządzenia indywidualnego programu terapeutycznego. W zależności od deficytów występujących u dziecka dalsza terapia to:
- Ćwiczenia oddechowe: doskonalenie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie i kontrola fazy wydechowej,
- ćwiczenia usprawniające narządy mowy wplecione w zabawy, aby dzieci nie odczuwały znudzenia i zmęczenia; zabawy onomatopeiczne,
- ćwiczenia manualne i grafomotoryczne: ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej; ćwiczenia motoryki małej; zabawy paluszkowe; ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i palców, zmniejszające spastyczność u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; ćwiczenia graficzne usprawniające umiejętności grafomotoryczne,
- ćwiczenia percepcji słuchowej: wdrażanie do koncentracji na bodźcach słuchowych, ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową, usprawnianie pamięci słuchowej, ćwiczenia słuchu fonematycznego,
- ćwiczenia percepcji wzrokowej: wdrażanie do koncentracji na bodźcach wzrokowych (spostrzeganie kształtów, dostrzeganie różnic i podobieństw), usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej, doskonalenie pamięci wzrokowej,
- rozwijanie kompetencji językowych: poszerzanie słownictwa dziecka, wdrażanie do budowania komunikatywnych i poprawnych wypowiedzi,
- ćwiczenia orientacji w schemacie własnego ciała oraz przestrzennej,
- ćwiczenia komunikacji pozawerbalnej.
W miarę możliwości ćwiczenia urozmaicane są elementami ruchu.
Szkolny logopeda współpracuje z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Sobótce.